INFOGRAFIK

  • Sketsa 2019 Saringan
  • Sketsa 2019 Akhir
  • Pertabalan
  • info
  • Tahniah KP
  • PertandinganKeceriaan
  • PlasticBag
  • Traders
  • Parlimen
  • PasirGudang

    LATEST ON FACEBOOK

    KEMAKMURANBERSAMAKBPm

    Bahagian Media dan Komunikasi Korporat

    Carta Organisasi

     

    mkk baru

     

     

    Objektif

    • Mewujudkan perhubungan media yang akrab antara pihak kerajaan dengan media tempatan dan antarabangsa.

    • Menyediakan khidmat pengurusan media yang profesional kepada pihak media tempatan dan media antarabangsa.

    • Menyediakan khidmat pengurusan komunikasi korporat di peringkat Jabatan.

    • Meningkatan keberkesanan kempen melalui penyediaan khidmat nasihat dan perundingan komunikasi korporat kepada pihak kerajaan dan agensi-agensi di bawahnya.

    Fungsi

    • Merancang dan melaksanakan aktiviti komunikasi korporat yang strategik untuk Jabatan Penerangan Malaysia.

    • Memberi khidmat nasihat dan perundingan komunikasi korporat untuk agensi-agensi kerajaan.

    • Melaksanakan aktiviti pengukuhan media bagi menjalankan hubungan baik dengan media tempatan dan media antarabangsa.

    • Melaksanakan aktiviti pengukuhan media bagi menjalankan hubungan baik dengan media tempatan dan media antarabangsa.

    • Mengeluarkan Kad Perakuan Media rasmi kepada petugas media tempatan dan antarabangsa.

    • Membantu pegawai - pegawai perhubungan awam di pelbagai agensi kerajaan untuk meningkatkan tahap profesionalisme dalam bidang perhubungan media.

    • Mengeluarkan Kad Perakuan Media rasmi kepada petugas media tempatan dan antarabangsa.

    • Memastikan pemegang Kad Perakuan Media rasmi mematuhi semua peraturan yang ditetapkan oleh Jabatan Penerangan Malaysia semasa membuat liputan media.

    • Mengurus liputan foto bagi acara-acara rasmi kerajaan.

    • Menyedia dan mengeluarkan Nota Kepada Pengarang, Kenyataan Media dan Siaran Media bagi acara rasmi Kerajaan kepada media tempatan dan antarabangsa (secara on-line).

    Strategi

    • Dilaksanakan secara kerjasama strategik di antara agensi kerajaan dan sektor swasta, NGO dan media massa bagi menghasilkan impak yang tinggi dengan peruntukan yang optimum.

    • Peningkatan kompetensi perhubungan awam diperluaskan melalui strategi Training of Trainers (TOT).

    Piagam Pelanggan

    Kami berjanji menghasilkan kerja-kerja yang berkualiti sebagai sumbangan untuk membina bangsa Malaysia yang bermaklumat,proaktif dan berdaya saing dengan

    1. Mengeluarkan Nota Kepada Pengarang (NE) dalam masa  tiga (3) hari sebelum acara berlangsung;

    2. Mengeluarkan Siaran Media dalam masa dua (2) jam selepas menerima maklumat;

    3. Mengeluarkan Kad Perakuan Media dalam tempoh tiga (3) hari bekerja;

    4. Memberi khidmat Perhubungan Awam yang profesional dan berkesan dalam masa yang ditetapkan;

    5. Memastikan bahan publisiti dan promosi aktiviti Jabatan diedarkan kepada media tiga (3) hari sebelum aktiviti berlangsung;

    6. Memastikan program dan aktiviti Jabatan mendapat publisiti dan promosi melalui media rasmi kerajaan;

    7. Menyelaras pengeluaran Pas Khas Media tiga (3) hari sebelum acara rasmi kerajaan berlangsung;

    8. Memberi maklum balas kepada aduan pelanggan dengan cepat, tepat dan berbudi bahasa dalam tempoh masa berikut:

      1. Surat Akuan dalam tempoh satu (1) hari bekerja;
      2. Maklum balas awal dalam tempoh tiga (3) hari; dan
      3. Laporan status aduan awam dalam masa satu (1) bulan (jika berkaitan).

     

    Print Email

    LATEST ON TWITTER

    totop

    SESUAI DIPAPARKAN DALAM MOZILLA FIREFOX VERSION 24 KEATAS   |   HAK CIPTA TERPELIHARA © 2017 JABATAN PENERANGAN MALAYSIA