- BAHAGIAN PERKHIDMATAN KOMUNIKASI DAN PEMBANGUNAN MASYARAKAT
- BAHAGIAN GERAK SARAF DAN PENGURUSAN ISU
- BAHAGIAN PENERBITAN DASAR NEGARA
- BAHAGIAN MEDIA DAN KOMUNIKASI KORPORAT
- BAHAGIAN MEDIA SIBER
- BAHAGIAN KOMUNIKASI VISUAL DAN SENI REKA
- BAHAGIAN TEKNOLOGI DIGITAL
- BAHAGIAN PERHUBUNGAN ANTARABANGSA
- BAHAGIAN DASAR DAN PERANCANGAN STRATEGIK
- BAHAGIAN PENGURUSAN SUMBER MANUSIA
- BAHAGIAN KHIDMAT PENGURUSAN DAN KEWANGAN
- UNIT INTEGRITI
Bahagian Dasar Dan Perancangan Strategik
Objektif
- Merangka, menyelaras, memantau, menilai dan melapor perancangan program/aktiviti Jabatan
Dasar Kualiti
- Jabatan Penerangan Malaysia adalah komited untuk menyebarkan maklumat mengenai dasar-dasar Kerajaan secara konsisten dan profesional. Jabatan Penerangan Malaysia sentiasa melaksanakan penambahbaikan bagi memastikan kehendak serta kepuasan pelanggan dipenuhi dan Sistem Pengurusan Kualiti ditepati.
Piagam Pelanggan
- Menyedia dan mengedarkan Mesyuarat utama dalam tempoh tujuh (7) hari dari tarikh mesyuarat berkenaan.
- Menyediakan maklum balas Minit Mesyuarat dengan cepat dan tepat dalam tempoh dua (2) hari dari tarikh arahan diterima. Menyediakan Resolusi Retreat atau Persidangan dalam tempoh tujuh (7) hari dari tarikh Retreat/Persidangan diadakan.
- Menyediakan Kertas Jemaah/Nota Jemaah Menteri/Kertas konsep/Pelan Tindakan dalam tempoh tujuh (7) hari dari tarikh arahan.
- Menyediakan hasil kajian dalam tempoh satu (1) bulan dari tarikh siap pemprosesan data.
- Menyediakan Buku Laporan Tahunan masa tiga (3) bulan dari tarikh akhir maklumat lengkap diterima.
- Menyediakan laporan naziran dalam tempoh dua (2) bulan dari tarikh akhir naziran dilaksanakan
- Menerbitkan dan mengedarkan Buletin ‘Q’ Jabatan setiap empat (4) bulan sekali
- Laporan KPI / PSJP Jabatan disediakan setiap 4 bulan