- BAHAGIAN PERKHIDMATAN KOMUNIKASI DAN PEMBANGUNAN MASYARAKAT
- BAHAGIAN GERAK SARAF DAN PENGURUSAN ISU
- BAHAGIAN PENERBITAN DASAR NEGARA
- BAHAGIAN MEDIA DAN KOMUNIKASI KORPORAT
- BAHAGIAN MEDIA SIBER
- BAHAGIAN KOMUNIKASI VISUAL DAN SENI REKA
- BAHAGIAN TEKNOLOGI DIGITAL
- BAHAGIAN PERHUBUNGAN ANTARABANGSA
- BAHAGIAN DASAR DAN PERANCANGAN STRATEGIK
- BAHAGIAN PENGURUSAN SUMBER MANUSIA
- BAHAGIAN KHIDMAT PENGURUSAN DAN KEWANGAN
- UNIT INTEGRITI
Bahagian Khidmat Pengurusan Dan Kewangan
Objektif
- Mewujudkan khidmat pengurusan yang berkesan bagi menyokong dan menyelaras tindakan dan keputusan-keputusan pihak pengurusan atasan.
- Menyediakan sistem pentadbiran dan kewangan organisasi yang berkesan bagi menyokong perlaksanaan strategi dan program-program Jabatan.
- Memastikan perancangan, pembangunan dan pengagihan sumber-sumber utama termasuk kewangan bagi pelaksanaan rangkaian strategi, program dan aktiviti Jabatan dapat dilaksanakan dengan berkesan.
- Memastikan keberkesanan pentadbiran dan pengurusan aset, logistik termasuk peralatan dan teknologi dapat diurus sebaiknya selaras dengan objektif Jabatan. Di samping pengawalan sepenuhnya ke atas keselamatan warga organisasi termasuk perkara-perkara terperingkat Jabatan selaras dengan dasar dan peraturan-peraturan Perkhidmatan Awam.
Fungsi
- Menyediakan khidmat sokongan kepada Ibu Pejabat dan Negeri berkaitan kewangan dan pembangunan organisasi yang berkesan.
Piagam Pelanggan
- Menguruskan penerimaan surat rasmi Jabatan dan mengedarkan ke Bahagian / Cawangan dalam tempoh 1 hari selepas diterima daripada pihak luar.
- Menguruskan perkhidmatan penghantaran surat rasmi keluar dalam tempoh seperti berikut:
i. Despatch dalam tempoh 2 hari selepas diterima ii. Pos/ Pos Laju dalam tempoh 2 hari selepas diterima dari Bahagian / Cawangan
- Memberi perkhidmatan Kaunter Pelanggan dengan mesra, cekap dan berkesan dalam tempoh 5 minit.
- Memberikan perkhidmatan layanan telefon dengan cekap, cepat dan berkesan dalam tempoh kurang dari 2 minit selepas panggilan diterima.
- Memberi perkhidmatan P.A Sistem/ Alat Siaraya yang bermutu tinggi kepada Jabatan/Kerajaan dan Badan Berkanun dalam tempoh 14 hari bekerja dari tarikh permohonan.
- Melaksanakan semua urusan bayaran dalam tempoh 14 hari bekerja selepas invois dan bil yang telah lengkap diterima.
- Menguruskan perkhidmatan pengangkutan kepada pegawai dan anggota Jabatan dalam tempoh 3 hari selepas menerima tempahan dari Bahagian / Cawangan