- BAHAGIAN PERKHIDMATAN KOMUNIKASI DAN PEMBANGUNAN MASYARAKAT
- BAHAGIAN GERAK SARAF DAN PENGURUSAN ISU
- BAHAGIAN PENERBITAN DASAR NEGARA
- BAHAGIAN MEDIA DAN KOMUNIKASI KORPORAT
- BAHAGIAN MEDIA SIBER
- BAHAGIAN KOMUNIKASI VISUAL DAN SENI REKA
- BAHAGIAN TEKNOLOGI DIGITAL
- BAHAGIAN PERHUBUNGAN ANTARABANGSA
- BAHAGIAN DASAR DAN PERANCANGAN STRATEGIK
- BAHAGIAN PENGURUSAN SUMBER MANUSIA
- BAHAGIAN KHIDMAT PENGURUSAN DAN KEWANGAN
- UNIT INTEGRITI
Bahagian Media Dan Komunikasi Korporat
Objektif
- Mewujudkan perhubungan media yang akrab antara pihak kerajaan dengan media tempatan dan antarabangsa.
- Menyediakan khidmat pengurusan media yang profesional kepada pihak media tempatan dan media antarabangsa.
- Menyediakan khidmat pengurusan komunikasi korporat di peringkat Jabatan.
- Meningkatan keberkesanan kempen melalui penyediaan khidmat nasihat dan perundingan komunikasi korporat kepada pihak kerajaan dan agensi-agensi di bawahnya.
Fungsi
- Merancang dan melaksanakan aktiviti komunikasi korporat yang strategik untuk Jabatan Penerangan Malaysia.
- Memberi khidmat nasihat dan perundingan komunikasi korporat untuk agensi-agensi kerajaan.
- Melaksanakan aktiviti pengukuhan media bagi menjalankan hubungan baik dengan media tempatan dan media antarabangsa.
- Mengeluarkan Kad Perakuan Media rasmi kepada petugas media tempatan dan antarabangsa.
- Membantu pegawai – pegawai perhubungan awam di pelbagai agensi kerajaan untuk meningkatkan tahap profesionalisme dalam bidang perhubungan media.
- Memastikan pemegang Kad Perakuan Media rasmi mematuhi semua peraturan yang ditetapkan oleh Jabatan Penerangan Malaysia semasa membuat liputan media.
- Mengurus liputan foto bagi acara-acara rasmi kerajaan.
- Menyedia dan mengeluarkan Nota Kepada Pengarang, Kenyataan Media dan Siaran Media bagi acara rasmi Kerajaan kepada media tempatan dan antarabangsa (secara on-line).
Strategi
- Dilaksanakan secara kerjasama strategik di antara agensi kerajaan dan sektor swasta, NGO dan media massa bagi menghasilkan impak yang tinggi dengan peruntukan yang optimum.
- Peningkatan kompetensi perhubungan awam diperluaskan melalui strategi Training of Trainers (TOT).
Piagam Pelanggan
Kami berjanji menghasilkan kerja-kerja yang berkualiti sebagai sumbangan untuk membina bangsa Malaysia yang bermaklumat,proaktif dan berdaya saing dengan
- Mengeluarkan Nota Kepada Pengarang (NE) dalam masa tiga (3) hari sebelum acara berlangsung;
- Mengeluarkan Siaran Media dalam masa dua (2) jam selepas menerima maklumat;
- Mengeluarkan Kad Perakuan Media dalam tempoh tiga (3) hari bekerja;
- Memberi khidmat Perhubungan Awam yang profesional dan berkesan dalam masa yang ditetapkan;
- Memastikan bahan publisiti dan promosi aktiviti Jabatan diedarkan kepada media tiga (3) hari sebelum aktiviti berlangsung;
- Memastikan program dan aktiviti Jabatan mendapat publisiti dan promosi melalui media rasmi kerajaan;
- Menyelaras pengeluaran Pas Khas Media tiga (3) hari sebelum acara rasmi kerajaan berlangsung;
- Memberi maklum balas kepada aduan pelanggan dengan cepat, tepat dan berbudi bahasa dalam tempoh masa berikut:
i. Surat Akuan dalam tempoh satu (1) hari bekerja;
ii. Maklum balas awal dalam tempoh tiga (3) hari; dan
iii. Laporan status aduan awam dalam masa satu (1) bulan (jika berkaitan).