- BAHAGIAN PERKHIDMATAN KOMUNIKASI DAN PEMBANGUNAN MASYARAKAT
- BAHAGIAN GERAK SARAF DAN PENGURUSAN ISU
- BAHAGIAN PENERBITAN DASAR NEGARA
- BAHAGIAN MEDIA DAN KOMUNIKASI KORPORAT
- BAHAGIAN MEDIA SIBER
- BAHAGIAN KOMUNIKASI VISUAL DAN SENI REKA
- BAHAGIAN TEKNOLOGI DIGITAL
- BAHAGIAN PERHUBUNGAN ANTARABANGSA
- BAHAGIAN DASAR DAN PERANCANGAN STRATEGIK
- BAHAGIAN PENGURUSAN SUMBER MANUSIA
- BAHAGIAN KHIDMAT PENGURUSAN DAN KEWANGAN
- UNIT INTEGRITI
Bahagian Teknologi Digital
Objektif
- Menyedia rangkaian perkhidmatan ICT yang berkesan bagi menyokong program Jabatan.
Fungsi
- Merancang dan melaksanakan Pelan Strategik Teknologi Maklumat (PSTM) Jabatan.
- Mengurus dan menyelaraskan pembangunan perkakas dan sistem aplikasi IT serta rangkaian intranet dan internet Jabatan.
- Menyedia keperluan multimedia untuk kegunaan semua program dan aktiviti Jabatan.
- Mempastikan integriti pangkalan data Jabatan sentiasa terjamin.
- Menjalin hubungan rangkaian serasi di antara Jabatan dengan pihak agensi-agensi kerajaan selaras dengan persekitaran Kerajaan Eletronik.
Piagam Pelanggan
- Menyelesaikan masalah berkaitan dengan peralatan ICT dalam tempoh 3 hari dari tarikh aduan.
- Menyelesaikan masalah berkaitan dengan perisian komputer dalam tempoh 3 hari dari tarikh aduan.
- Menyelesaikan masalah berkaitan dengan sistem aplikasi maklumat sedia ada dalam tempoh 3 hari dari tempoh aduan.
- Menyelesaikan masalah berkaitan emel dan internet 2 hari dari tarikh aduan.
- Membangunkan sistem aplikasi baru dalam tempoh 4 bulan dari tarikh permohonan.
- Memastikan ketersediaan capaian Portal Rasmi Jabatan Penerangan adalah 97%.