- BAHAGIAN PERKHIDMATAN KOMUNIKASI DAN PEMBANGUNAN MASYARAKAT
- BAHAGIAN GERAK SARAF DAN PENGURUSAN ISU
- BAHAGIAN PENERBITAN DASAR NEGARA
- BAHAGIAN MEDIA DAN KOMUNIKASI KORPORAT
- BAHAGIAN MEDIA SIBER
- BAHAGIAN KOMUNIKASI VISUAL DAN SENI REKA
- BAHAGIAN TEKNOLOGI DIGITAL
- BAHAGIAN PERHUBUNGAN ANTARABANGSA
- BAHAGIAN DASAR DAN PERANCANGAN STRATEGIK
- BAHAGIAN PENGURUSAN SUMBER MANUSIA
- BAHAGIAN KHIDMAT PENGURUSAN DAN KEWANGAN
- UNIT INTEGRITI
Bahagian Gerak Saraf Dan Pengurusan Isu
Objektif
- Mewujudkan sistem pemantauan serta amaran awal kepada kerajaan melalui penyediaan maklum balas perisikan yang lengkap, tepat, bersepadu serta berwibawa di peringkat negeri, nasional dan antarabangsa.
- Mengekal dan meningkatkan keyakinan rakyat terhadap kerajaan melalui pendekatan komunikasi dengan tumpuan kepada kaedah-kaedah bagi memenangi minda rakyat.
- Mewujudkan kesedaran dan penghayatan rakyat berbilang kaum yang mantap dan kukuh bagi memupuk nilai-nilai murni, semangat patriotisme dan cintakan negara.
Fungsi
Penumpuan kepada pengurusan isu dan pelaksanaan program gerak saraf perang saraf serta menjadikannya sebagai input dalam perancangan kerajaan.
- Melaksanakan Program dan Aktiviti Gerak Saraf
- Menyediakan Laporan Sinopsis Isu Mingguan (SIM)
- Menjalankan Aktiviti Risikan di lapangan
- Membuat Pemantauan dan Menyediakan Laporan Intisari Akhbar Harian (IAH) untuk Sistem E-Berita
- Menyediakan Laporan Reaksi Am (LRA)
- Menyediakan Laporan Khas (LK)
- Menyediakan Laporan Isu Lapangan setiap negeri
Piagam Pelanggan
- Menyediakan laporan isu-isu semasa yang objektif, tepat, semasa dan terkini dalam masa tujuh (7) hari bekerja daripada isu berbangkit.
- Memastikan intisari akhbar harian dapat diakses oleh pelanggan setiap hari bekerja selepas jam 11.00 pagi.
- Menyediakan maklum balas isu semasa yang lengkap, tepat dan bersepadu sebagai sistem amaran awal kepada kerajaan.
- Menyediakan laporan isu lapangan sebelum jam 5.00 petang pada setiap hari bekerja untuk perhatian Ketua Jabatan.
- Menyediakan “pointers” isu-isu utama untuk rujukan pegawai-pegawai lapangan dalam masa tujuh (7) hari bekerja daripada isu berbangkit.